ADHD/ADD Fakta tankar Headline Animator

fredag 5 november 2010

Länder som utför dödsstraff är brottslingar med dubbel–moral

 

Jag har svårt att förstå hur en brottsling kan bli avrättat av samma system som har infört lagar där det är straffbart att mörda. Som jag anser det så gör jo samma land samma brott som personen i fråga som blir avrättat. Alltså utför dom ett brott som dom själva har stiftat en lag för.

En dödsdom verkställdes i Arizona i USA i oktober. Det är den 24:e verkställda dödsdomen i Arizona sedan delstaten återupptog dödsstraffet 1992. Ungefär 15000 personer ha blivit avrättat i USA sedan 1608.

Många som får sin dödsdom får sitta i flera år en dödscell i väntan på avrättning. Där sitter dom med vetskapen om att en dag ska jag avrättas.” En dag ja, men när?!”. Det kan ta flera år innan det verkställs. 10 eller kanske 20 år kan dom få vänta. Det vill jag säga är toppen på tortyr. Tänk dig själv att sitta så länga utan vetskap om när. Så plötslig en dag får du veta att det är din tur. Din tur att dö. Du får din  sista måltid som du själv får bestämma. Vad är det för humanism eller tröst för den dödsdömda att få en fet biff med béarnaisesås och en bakat potatis med vitlökssås innan personen ska mördas. Mördas av samma land som har infört dödsstraff för mord. Det är jo ett hån mot personen å ingen snäll handling. Toppen på berget måste jag säga är när flera personer från olika myndigheter (eller vem dom nu är) sitter å tittar på när dödsdomen verkställs. Jag undrar på vad som pågår i deras huvud. Hur dom tänker. Om dom har nått samvete. Samvete för vad dom gör. Vet dom inte själva  att dom är mördare också.

Och sen har jag många gånger ställt mig frågan hur en präst kan komma in till den dödsdömda strax innan avrättningen och be en bön. I bibeln står det i dom tio budorden bland annat att “du ska inte döda”. Vart tog logistiken vägen?!

Snacka om dubbelmoral i dubbel bemärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar