ADHD/ADD Fakta tankar Headline Animator

måndag 22 mars 2010

Till föräldrar som är rädda för ADHD-mediciner till sina barn

Kära föräldrar till barn som har ADHD och är oroliga för mediciner som innehåller metylfenidat eller som det heter; amfetaminpreparat som Concerta, Ritalin o.s.v. för att era barn ska bli missbrukare av dessa preparat.

Jag förstår eran oro för detta i.o.m att amfetamin förknippas med knarkare, kriminalitet och våld. Detta är en helt  korrekt uppfattning och sanningen. Tro mig, jag vet. Men å det vill jag understryka! Dom flesta som missbrukar amfetamin lider av ADHD. Detta kallas självmedicinering! Självmedicinering åt fel håll som gör en kriminell för att man måste få tag på och betala för drogen. Att man själmedicinerar beror oftast på att person i fråga inte vet annat. Ångest,oro för vad folk ska tycka om en är skrämmande. Då blir det oftast att man vill bedöva eller “lägga locket” på dessa känslor.

Jag själv fick min diagnos för snart 2 år sedan efter 3 år på behandlingshem för amfetaminmissbruk. Att jag tog 3 år frivilligt på behandlingshem berodde på att jag ville bli av med mitt missbruk som har gett min familj så mycket lidande och oro i många många år.  Orolig för att jag låg ute på natten eller rånade någon och skulle få fängelse. Eller det värsta, att polisen skulle komma hem och ge dom besked om att; “ din son Rune är död “

Jag sket fullständig i mina föräldrar och andra. Det var bara jag som gällde. Få tag på knarket var viktigare än vad vad min familj tyckte eller tänkte. Jag har en mamma som nästan dagligen ringde mig och var orolig. Jag blev sur på henne för att hon ville höra om jag låg ute på nätterna eller frågade om jag hade “tagit något”. Nej sa jag alltid! “är du stressat, du värkar vara det?”. Att dagligen veta att snart ringer mamma och jag skulle ljuga för henne fast jag innerst inne visste att hon visste att jag hade “tagit något” gjorde mig irriterad och förbannat.

Men hade det inte varit för att mamma ringde och “stressade” mig eller rättare sagt brydde sig så hade det en dag å det är jag helt säker på. Polisen hade kommit hem till henne och gett henne beskedet “ din son Rune är död”

Detta sitter jag å inser i dag, men det låg lång inne å erkänna det för mig själv och säga detta här, för jag har inte berättat det för henne. Tack mamma för att du finns och har orkat med mig genom alla dessa år!

Att jag sitter här och utlämnar mitt liv till alla som läser detta är för att jag inte vill att detta ska hända ditt barn. Ta tag i ditt barns problem och var inte rädd för att det ska bli beroende av medicinen. Det är snarare tvärtom. Det är ett 0-beroende att ge dessa mediciner. Vi med ADHD blir lugna av dessa mediciner och slipper den eviga karusellen som snurrar i kroppen. Koncentrera sig på saker blir bättre och livet blir lättare att handtera och leva .

Efter att jag fick min diagnos och började med Concerta har mitt liv totalt förändrats. Inte bara med medicin, men också terapi. Jag är inte lika impulsiv. Kan hantera känslor och ta mig genom vardagen drägligt.  Det är en större risk att ditt barn kan bli som jag om det inte får dessa mediciner. Tänk på detta, smälta det och avgör sedan vad som är best för ditt barn!!!

2 kommentarer:

  1. Åh, Rune, vilket starkt och fint inlägg! Du är en riktig kämpe!!

    Kram Tuija

    SvaraRadera
  2. Takk så mycket. Skönt å hjälpa andra och takka mamma för all hjälp. Kram

    SvaraRadera